4 obowiązki w spółdzielni socjalnej, które zostały zawieszone ze względu na pandemię

zmiany w prawie dot. spółdzielni socjalnych

Dzisiaj przyjrzymy się 4 obowiązkom wynikającym z ustawy o spółdzielniach socjalnych, które zostały zawieszone z uwagi na pandemię. Sprawa nie jest bardzo nowa, bo obowiązuje już od maja 2020 r., ale aktualna sytuacja wskazuje, że niestety zostanie z nami na dłużej. 

Co dokładnie oznacza to zawieszenie?

Polega to na tym, że w przypadku wprowadzenia na części albo całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

  • stanu nadzwyczajnego lub
  • ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo
  • stanu epidemii,

4 obowiązki, a dokładniej terminy na spełnienie obowiązków wynikających z ustawy o spółdzielniach socjalnych ulegają przedłużeniu do dnia upływu 12 miesięcy od dnia odwołania stanu nadzwyczajnego lub zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.

Całość wynika z ustawy z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Ustawa ta wprowadziła art. 29a do ustawy o spółdzielniach socjalnych, który reguluje tę kwestię. 

Jakie dokładnie obowiązki zostały zawieszone, a terminy wydłużone? Przejdźmy teraz do szczegółów. 

Obowiązek #1 Uzupełnienie składu członkowskiego, gdy liczba członków zmniejszy się poniżej minimum przewidzianego ustawą

Spółdzielnia socjalna założona przez osoby fizyczne musi zwykle liczyć 5 członków, a spółdzielnia założona przez osoby prawne 2 członków. Jeśli by ta liczba była mniejsza, to mamy 3 miesiące na uzupełnienie składu członkowskiego pod rygorem likwidacji spółdzielni (art. 18 pkt 2 ustawy o spółdzielniach socjalnych). 

Obowiązek #2 Przyśpieszona lustracja w przypadku spółdzielni, które powstały z udziałem środków publicznych

Przypominam, że po 31 marca 2018 r. spółdzielnie socjalne, których powstanie zostało sfinansowane ze środków publicznych, mają poddać się pierwszej lustracji w terminie 6 miesięcy od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za pierwszy rok działalności (dla dociekliwych art. 15c ustawy o spółdzielniach socjalnych). 

Obowiązek #3 Przyjęcie w poczet członków i zatrudnienie 2 osób defaworyzowanych w spn.s. założonej przez 3 osoby fizyczne

Od 31 marca 2018 r. istnieje możliwość założenia spółdzielni przez 3 osoby fizyczne. W takiej spółdzielni należy przyjąć w poczet członków i zatrudnić 2 osoby defaworyzowane w ciągu 12 miesięcy od zarejestrowania spółdzielni w Krajowym Rejestrze Sądowym (dla dociekliwych: art. 5 ust. 1a ustawy o spółdzielniach socjalnych). 

Obowiązek #4 Zatrudnienie pracowników defaworyzowanych w spn. s. założonej przez osoby prawne, gdy któryś z pracowników się zwolni 

W przypadku spółdzielni socjalnej założonej przez osoby prawne mamy pół roku od rejestracji w KRS na zatrudnienie 5 osób defaworyzowanych (uwaga: ten obowiązek nie został zmieniony). Jeśli po tym okresie któryś z pracowników defaworyzowanych się zwolni, to spółdzielnia ma 3 miesiące na zatrudnienie w jego miejsce kolejnej osoby (dla dociekliwych: art. 5a ust. 4 ustawy o spółdzielniach socjalnych).  

Ten ostatni obowiązek jest o tyle “bezbolesny”, że za jego niespełnienie ustawa nie przewiduje żadnej sankcji. Zdarzają się więc tego rodzaju spółdzielnie, gdzie tych pracowników jest mniej. 

Podsumowując, ze względu na pandemię powyższe 4 obowiązki zostały zawieszone. Nie musimy się nimi przejmować jeszcze przez 12 miesięcy po zakończeniu stanu pandemii.

To tyle nt. wymogów ustawy o spółdzielniach socjalnych, które zostały okresowo zawieszone. W razie pytań, zachęcam do komentowania wpisu. 

2 komentarze o “4 obowiązki w spółdzielni socjalnej, które zostały zawieszone ze względu na pandemię

  1. Monika Zaucha mówi:

    Czy warunek nr 3 ma również zastosowanie w przypadku ubiegania się/weryfikacji o status Przedsiębiorstwa Społecznego? Zgodnie z jednym z warunków umowy dotacyjnej w ośrodku, w którym pracuję, status PS w przypadku nowopowstałych podmiotów musi być uzyskany “niezwłocznie”, a w przypadku istniejących podmiotów, do czasu zakończenia wsparcia pomostowego. Wiem, że w przypadku spółdzielni status PS jest praktycznie przyznawany z automatu, ale co w przypadku innych form prawnych?

    • Waldemar Żbik mówi:

      Dzień dobry,

      Pani Moniko, nie bardzo rozumiem jak warunek nr 3 miałby się mieć do statusu PS, bo przecież tam wystarczy 3 pracowników… Natomiast jest pismo Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej mówiące o tym, że w okresie epidemii COVID-19 ważność utrzymują wszystkie statusy PS nadane przez 1 lutym 2020 r. (wynika to z czasowego zawieszenia stosowania niektórych zapisów Wytycznych CT9). Podeślę to pismo na maila.

      pozdrawiam serdecznie,
      Waldek Żbik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *