Po co nam biznes plan? Opowieść.

Wtorkowe popołudnie. Spotkanie członków założycieli spółdzielni socjalnej.

– Czy musimy to wypełniać? – Michał należał do tej grupy osób, które nie lubiły papierów. Żadnych.

– Tak – Jan wiedział, że taka odpowiedź nie wystarczy, ale postanowił na tym poprzestać.

Pamiętaj, że przygotowanie biznes planu jest warunkiem otrzymania dotacji – wtrąciła się Asia. Wiedziała, że Michała nie było na szkoleniu. Mógł tego nie wiedzieć.

– No dobrze. To wpiszmy tam cokolwiek. Nie musimy przecież poświęcać na to całych trzech tygodni. – Michał ciągnął dalej – Poza tym są przecież jeszcze te papiery do sądu.

– Ja również nie rozumiem po co poświęcać na to tyle czasu i po co te badania. Moglibyśmy skupić się na poszukiwaniu klientów – niespodziewanie Kuba poparł Michała.

– Ale właśnie po to potrzebny jest biznes plan – Jan wiedział, że to odpowiedni argument – Byśmy wiedzieli kto dokładnie jest naszym klientem i jak dotrzeć do tych klientów. Bez tego będziemy działali na ślepo.

– A po co te całe badania rynkowe, ankiety, analizy konkurencji? Nie wystarczą nam informacje, które posiadamy? – Michał nie dawał za wygraną.

– W tej chwili niewielka zmiana naszej koncepcji kosztuje nas zero złotych. W momencie kiedy będziemy już prowadzić działalność, kupimy sprzęt będzie to wyglądać zupełnie inaczej – Asia bardzo lubiła argumenty finansowe, mimo że z finansami miała niewiele do czynienia – Chyba warto poświęcić na to kilka dni by dokładnie zbadać potrzeby naszych klientów, a potem się do nich dostosować.

– Poza tym dzięki badaniom budujemy już świadomość istnienia naszej firmy. Budujemy poczucie, że zależy nam na naszych klientach, a o to przecież chodzi – dodał Jan

– Niby jak? Przecież ludzie nie lubią wypełniać ankiet. – wtrącił Kuba

– Nie musimy przecież posługiwać się skomplikowanymi formularzami – Jan postanowił mocniej bronić swojej koncepcji – To mogą być cztery proste pytania poprzedzone wstępem, że zakładamy nową firmę i zależy nam by odpowiadała ona na potrzeby klientów. W tym momencie nie będziemy również sprzedawać, więc – jeśli zrobimy to dobrze – klient nie będzie miał poczucia, że chcemy mu coś wcisnąć. Co więcej będzie czuł, że dbamy o niego i zaspokojenie jego potrzeb.

– Słuchajcie, to w końcu ma być nasza firma – Asia powoli niecierpliwiła się tą dyskusją – jeśli szkoda nam czasu na porządne przygotowania, to może się okazać, że nie będziemy mieli komu sprzedawać naszych produktów.

– Rozumiem – ożywił się Michał – ale myślałem, że to wszystko pójdzie szybciej. A tu najpierw dwa tygodnie szkoleń, a teraz będziemy poświęcać czas na gadanie z ludźmi.

– Zgadza się. Popatrz jednak na to z tego punktu widzenia: wszyscy chcemy pracować i zarabiać. Teraz mamy do zrobienia pewną pracę, która zwiększy szanse na realizację tego celu – powiedział Jan.

– W takim razie, co proponujecie? – Kuba wiedział, że Jan nie da za wygraną.

– No dobrze, podzielmy się zatem pracą – ten etap współpracy Jan lubił najbardziej – Zaczniemy od określenia cech naszego klienta i to chciałem zrobić dzisiaj. Następnie zastanowimy się nad pytaniami, które możemy postawić klientowi w badaniach rynku. Na najbliższy tydzień zostaje nam przeprowadzenie tych badań oraz szczegółowa analiza konkurencji. Chciałbym by każdy z nas poszedł do jednego z konkurentów i ocenił ich ofertę. Wyniki badania i analiza konkurencji posłużą nam do doprecyzowania wyróżników naszej oferty na rynku.

– No tak, musimy przecież wiedzieć w czym jesteśmy lepsi od konkurencji i dlaczego klienci mają przyjść do nas– Kuba przypomniał sobie ostatnią rozmowę z doradcą biznesowym.

– Dokładnie – Jan uśmiechnął się – W takim razie zaczynajmy….

 

Zapamiętaj:

1.Przede wszystkim porozmawiaj ze swoimi potencjalnymi klientami. Słuchaj swoich klientów i wyciągaj wnioski.

2.Czas poświęcony na badania rynku i pisanie biznes planu to nie jest czas stracony. Od tego będzie zależał sukces Twojej spółdzielni.

3.Dobry biznes plan znacznie zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu spółdzielni socjalnej.

Po co nam biznes plan? Opowieść.
Oceń ten wpis

Etykiety:,

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Zabezpieczenie antyspamowe *