Co zrobić by klient przyszedł do Ciebie, czyli jak wyróżnić się na rynku?

Spółdzielnia socjalna z punktu widzenia działania na rynku jest takim samym podmiotem jak każda inna firma. Najczęściej musi więc konkurować z innymi przedsiębiorstwami. W tym kontekście pojawia się kluczowe pytanie: jak wyróżnić się na rynku, czyli co zrobić by klient skorzystał właśnie z Twojej oferty, a nie z oferty konkurencji.

Na początek proponuję byś przyjrzał się swoim produktom i usługom pod kątem trzech potencjalnych wyróżników. A więc po kolei…

 1. Pozwól klientowi zaoszczędzić czas, a zyskasz przewagę.

Jedną z rzeczy, których zawsze nam brakuje jest czas. Z dużą dozą prawdopodobieństwa mogę stwierdzić, że również Twoi klienci cierpią na niedobór czasu. Możesz to wykorzystać w swoim biznesie, oferując rozwiązania, które pozwolą im zaoszczędzić czas.

Przykładowo:

  1. Jeśli prowadzisz przedszkole, zaproponuj klientowi odbiór dziecka z jego domu oraz dowóz do i z przedszkola.
  2. Jeśli prowadzisz firmę budowlaną, kup i dostarcz materiał za swojego klienta.
  3. Jeśli prowadzisz sklep, zaproponuj przygotowanie zakupów na podstawie wcześniej otrzymanej listy lub dowóz zakupów do domu klienta, jeśli klient z jakiś powodów nie będzie mógł ich odebrać.
  4. Jeśli prowadzisz restaurację zawsze miej gotową odpowiedz na pytanie klienta: „co mogę zjeść na szybko?”.

2. Daj klientowi komfort i wygodę.

Zastanów się, które etapy współpracy klienta z Twoją firmą są dla niego kłopotliwe i wymagają dużego wysiłku.Pomyśl co możesz zrobić by współpraca ta przebiegała gładko. Przeanalizuj jak klient do Ciebie trafia, zamawia, kupuje i następnie wyeliminuj wszystkie niepotrzebne czynności, zminimalizuj ryzyko jakichkolwiek problemów.

Jeśli przykładowo prowadzisz firmę cateringową i Twoimi klientami są osoby, które np. zamawiają posiłki w pracy możesz zaproponować możliwość zamawiania przez internet.  Wyświetl wówczas na swojej stronie dania danego dnia, pokaż orientacyjny czas dostawy w promieniu np. 5 km i stwórz prosty formularz, który umożliwi w szybki sposób zamówienie konkretnego dania (może to działać na podobnych zasadach jak kupno jakiegokolwiek produktu w sklepie internetowym). Poproś klienta o telefon i daj możliwość określenia dodatkowych wymagań (np. dany posiłek bez cebuli). Pamiętaj potwierdzić zamówienie (mailowo lub telefonicznie) i określić dokładniejszy czas dostawy. Efektem dodatkowym będzie baza Twoich klientów. Może Ci to umożliwić wysyłanie informacji o okresowych promocjach.

Jeśli prowadzisz zakład fryzjerski i klienci często czekają na swoją kolei, dopilnuj by zawsze jeden pracownik był odpowiedzialny za powitanie klienta, wskazanie mu miejsca, gdzie będzie mógł spokojnie poczekać, poczytać gazetę czy napić się kawy.

Zadbaj też o to by Twój klient zawsze miał gdzie zaparkować samochód.

 3. Pozwól by klient czuł się wyjątkowy i doceniony.

Zrób coś wyjątkowego dla osób, które często do Ciebie wracają np. ogłoś konkurs na 10 stałych bywalców Twojego pubu, w którym nagrodą mogą być imienne kufle (fliżanki, szklanki etc.) przeznaczone tylko dla zwycięzców i indywidualnie im przypisane.

Zrób coś extra, coś nieoczekiwanego dla Twojego klienta. Jeśli np. prowadzisz firmę remontową, po skończonym remoncie kuchni postaw na stole świeże, pachnące kwiaty i umyj okno. Oczywiście nie może to być stałym elementem Twojej oferty. Wówczas nie byłoby tego efektu.

Tego rodzaju rozwiązania mają też tą zaletę, że często Twoi zadowoleni klienci będą o Tobie mówić, czyli oferowanie czegoś nieoczekiwanego stymuluje marketing szeptany.

Czy któryś z powyższych pomysłów sprawdzi się w Twoim przypadku? Tego nie wiem. W końcu to Ty znasz najlepiej swoich klientów.  Zawsze możesz też zapytać ich o to.

Zachęcam Cię do tego byś przeanalizował swoją działalność pod kątem powyższych wyróżników. Możesz być zaskoczony wynikami 🙂

Jeśli udało mi się zainspirować Cię do ciekawych rozwiązań, daj mi znać np. komentując ten wpis.

Co zrobić by klient przyszedł do Ciebie, czyli jak wyróżnić się na rynku?
Oceń ten wpis

Etykiety:, ,

3 komentarze do “Co zrobić by klient przyszedł do Ciebie, czyli jak wyróżnić się na rynku?”

  1. 3 kwietnia 2014 na 11:20 #

    Ostatnio zacząłem korzystać z bezpłatnego portalu, na którym można promować produkty i usługi

    • 31 marca 2015 na 11:22 #

      Dla mnie jednym z głównych czynników mówiących o danej firmie jest etykieta. To ważne, aby właściwie wyeksponować swoje logo i pokazać swój styl. Badania pokazują, że klient znacznie częściej sięga po produkty ładnie zapakowane. Warto znaleźć firmę, która solidnie wykona naklejki, np. Novacode.

  2. 23 sierpnia 2016 na 21:52 #

    W 100% zgadzam się z tym, że bardzo ważne jest, żeby klient czuł się w wyjątkowy sposób doceniony, dostrzeżony, żeby poczuł się w wyjątkowy sposób potraktowany czy obsłużony, w sposób, którego nie widział wcześniej o konkurencji. Polecam przeczytać podobny artykuł w tym temacie tutaj.

Dodaj komentarz

Zabezpieczenie antyspamowe *