Jak przenieść siedzibę spółdzielni do mieszkania prywatnego i czy warto to zrobić?

W niektórych przypadkach spółdzielcy rozważają przeniesienie siedziby spółdzielni do mieszkania czy domu prywatnego lub rejestrację siedziby na mieszkanie prywatne. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej tej kwestii.

Na początek przypominam, że spółdzielnia socjalna jako osoba prawna jest podmiotem niezależnym od członków zarządu lub członków spółdzielni. Oznacza to, że nie wystarczy po prostu wskazać swój dom jako siedzibę spółdzielni. Spółdzielnia musi mieć tytuł prawny do lokalu – zwykle jest to umowa użyczenia lub umowa najmu (może to być też użyczenie w formie wkładu).

Czy warto przenieść siedzibę spółdzielni do mieszkania / domu prywatnego? Potencjalne problemy i ryzyka

Po pierwsze może się pojawić konieczność zawiadomienia właściciela nieruchomości (np. spółdzielni mieszkaniowej czy wspólnoty) o zmianie funkcji lokalu, co może się wiązać z wyższymi opłatami (np. w związku z tym, że prowadzenie firmy w mieszkaniu wpływa na ilość wywożonych śmieci; więcej w tym temacie pod tym linkiem).

Problem może się też pojawić, jeśli lokal zostanie użyczony spółdzielni (bezpłatność). Będzie on traktowany jako przychód, od którego spółdzielnia powinna zapłacić podatek. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wśród przychodów wymienia bowiem m.in. wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (dla dociekliwych art. 12 ust. 1 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Inną niedogodnością związaną z posiadaniem w domu / mieszkaniu siedziby jest ryzyko prowadzenia kontroli w Twoim miejscu zamieszkania, np. przez urząd skarbowy czy ZUS. Wyobraź sobie, że leżysz na kanapie i czytasz książkę, albo po prostu gapisz się w telewizor, a tu dzwonek do drzwi. Czeka na Ciebie pan lub pani, który / która właśnie rozpoczyna czynności kontrolne w Twojej firmie. Możesz oczywiście odmówić, ale wiesz jak to bywa w takich przypadkach…

Należałoby również wyodrębnić jakieś pomieszczenie lub jego część, w której fizycznie będzie biuro spółdzielni i będą przechowywane dokumenty. Problematyczne może być np. zapewnienie odpowiednich warunków ochrony danych osobowych, jeśli do tych dokumentów mają dostęp np. członkowie Twojej rodziny.

Jeśli mimo powyższych niedogodności zdecydujemy się na takie rozwiązanie, podstawową sprawą do sprawdzenia jest fakt, czy zmieniamy tylko ulicę w ramach jednej miejscowości, czy też zmiany również miejscowość, w której znajduje się siedziba.

Jak to zrobić? Wariant 1

Jeśli zmiana adresu będzie się wiązała ze zmianą miejscowości (np. z Katowic na Kielce), to koniecznym będzie zmiana statutu. Wymaga to decyzji walnego zgromadzenia. Więcej o tym przeczytasz tutaj.

Jak to zrobić? wariant 2

Może się jednak okazać, że siedziba spółdzielni pozostanie w tej samej miejscowości, zmieni się tylko ulica (np. ze Zmyślonej na Spółdzielczą). W takiej sytuacji wystarczająca będzie uchwała zarządu.

O czym jeszcze warto wiedzieć?

Co najmniej o dwóch sprawach:

  • zmianę adresu zgłaszamy oczywiście do Krajowego Rejestru Sądowego (właściwym będzie tutaj formularz KRS-Z05),
  • w przypadku, gdy stroną umowy dot. użyczenia / wynajmu lokalu będącego siedzibą spółdzielni będzie członek zarządu, należy dochować wymogów wynikających z prawa spółdzielczego dot. zawierania umów z członkami zarządu (więcej o tym pisałem tutaj).

 

Tyle nt. przeniesienia siedziby spółdzielni do lokalu prywatnego. Zapraszam do komentowania wpisu, zwłaszcza jeśli masz doświadczenia w tym zakresie.

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Zabezpieczenie antyspamowe *