O czym warto pamiętać zakładając spółdzielnię socjalną?

Ostatnio było o szybkim zakładaniu. A chcesz wiedzieć, na co zwrócić uwagę przy zakładaniu spółdzielni socjalnej by ułatwić sobie życie i dopełnić wszystkich wymogów?

Oto kilka wskazówek, które mogą być przydatne:

  1. Tworząc statut pamiętaj, że „elastyczność Twoim przyjacielem jest…”; nie ma nic gorszego niż statut, który nakłada dużo obowiązków i powinności bez dania prawa decyzji w określonej sytuacji; tym samym statut powinien być sporządzony na tyle elastycznie na ile pozwala prawo spółdzielcze i w taki sposób by nie utrudniać funkcjonowania spółdzielni (np. pomocne mogą być określenia, że Walne Zgromadzenie daną sprawą zajmie się na najbliższym posiedzeniu nie później jednak niż za …, dzięki temu nie będziesz musiał szybko zwoływać Walnego w danej sytuacji); no dobra…, to przykład: termin podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia nowego członka po złożeniu przez niego deklaracji członkowskiej, z prawa spółdzielczego wynika termin miesięczny, ale prawo to daje nam możliwość zmiany tego terminy – możemy go wydłużyć np. do 6 miesięcy i stworzyć możliwość podjęcia wcześniejszej decyzji (o to chodzi w elastyczności) lub zostawić bez zmian (wówczas mamy miesiąc i kropka) lub skrócić (i związać sobie ręce).
  2. Wszystkie dokumenty rejestracyjne powinny być sporządzone w dwóch egzemplarzach (sąd zawsze bierze oryginały, dzięki temu drugi egzemplarz oryginału zostanie w dokumentacji spółdzielni), wyjątkiem jest tutaj statut, który musimy sporządzić w trzech egzemplarzach (do KRS składa się dwa, z czego jeden wysyłany jest do urzędu skarbowego) i podpisać (na ostatniej stronie, wszyscy członkowie założyciele).
  3. Najlepiej by członkowie założyciele posiadali dokumenty potwierdzające posiadanie uprawnienia do założenia spółdzielni socjalnej (np. zaświadczenia z urzędu pracy o posiadaniu statusu osoby bezrobotnej)z datą Walnego Zgromadzenia założycielskiego (dot. co najmniej 50% członków założycieli), czyli jeśli Walne odbędzie się 8 grudnia o godz. 14.00 warto by wcześniej udać się do urzędu pracy po odpowiednie zaświadczenie, ewentualnie może to być data późniejsza – warto pamiętać, że w razie wcześniejszej daty sąd może mieć wątpliwości czy na dzień podjęcia decyzji o założeniu spółdzielni (Walnego Zgromadzenia założycielskiego) wymagana liczba członków miała status np. osoby bezrobotnej.
  4. Składając dokumenty rejestrowe w sądzie należy mieć kopię wniosku, aby pracownik sądu mógł potwierdzić przyjęcie dokumentów.
  5. Niezbędna jest pieczęć firmowa m.in. do założenia rachunku bankowego (wiem, wiem… część banków patrzy na to przez palce, ale i tak pieczęć firmowa Ci się przyda).
  6. Po uzyskaniu wpisu do KRS i numeru NIP możemy udać się do banku celem założenia rachunku firmowego.
  7. Numer tego rachunku należy następnie zgłosić do urzędu skarbowego i ZUS-u.
  8. Obowiązkiem każdego podmiotu gospodarczego jest oznaczenie siedziby.
  9. Zanim spółdzielnia zacznie osiągać przychody będzie musiała pokryć niektóre koszty tj. np. wstępne badania lekarskie pracowników, szkolenie BHP dla pracowników, pieczątki firmowe, zgłoszenie rejestracyjne VAT (koszt około 170 zł).

Jak myślisz, jak można sobie poradzić z tym ostatnim problemem?

A może masz jakieś inne uwagi z cyklu „na co warto zwrócić uwagę zakładając spółdzielnię socjalną?”?

 

O czym warto pamiętać zakładając spółdzielnię socjalną?
Oceń ten wpis

Etykiety:,

2 komentarze do “O czym warto pamiętać zakładając spółdzielnię socjalną?”

  1. 17 lipca 2013 na 14:45 #

    Witam,
    Panie Waldemarze świetny blog, czekam na kolejne „z praktyki wzięte” wpisy.
    Mam pytanie związane z procedurą zakładania spółdzielni socjalnej. Czy o fakcie powstania spółdzielni mamy obowiązek zawiadomić również Krajową Radę Spółdzielczą, czy zawiadomienia dokonujemy dopiero przed pierwszym walnym zgromadzeniem już zarejestrowanego przedsiębiorstwa (zgodnie z art. 40 ustawy prawo spółdzielcze)?
    W jakiej formie dokonujemy tego zawiadomienia?

    • 17 lipca 2013 na 14:46 #

      Witam,

      Dziękuję za opinię. Cieszę się, że te informacje są przydatne.

      Nie ma potrzeby, ani obowiązku informowania Krajowej Rady Spółdzielczej o zarejestrowaniu spółdzielni (w praktyce Krajowa Rada Spółdzielcza pozyskuje te informacje samodzielnie z Krajowego Rejestru Sądowego).

      Obowiązek dotyczy wysyłania zawiadomień o czasie miejscu i porządku obrad walnego zgromadzenia (jak Pan słusznie zauważył zgodnie z z art. 40 prawa spółdzielczego). Zawiadomienie takie powinno zostać wysłane w formie ustalonej w statucie. Najczęściej jest to forma pisemna, w której podajemy informacje o czasie (np. 10 listopada 2012 r. o godz. 12.00), miejscu (np. Kielce, ul. Słoneczna 15) i porządku obrad (czyli co będzie dyskutowane, jakie uchwały planujemy podjąć). Nieco więcej pisałem o tym tutaj:https://spoldzielniasocjalnawpraktyce.pl/entry/co-…

      Jeśli chciałby Pan dostać przykład zawiadomienia proszę o kontakt mailowy (może Pan skorzystać z formularza w zakładce kontakt).

      pozdrawiam,

Dodaj komentarz

Zabezpieczenie antyspamowe *