Co musisz wiedzieć, gdy prowadzisz stronę internetową spółdzielni socjalnej? cz.2

Kontynuuję cykl dot. prowadzenia strony internetowej w spółdzielni socjalnej. Czas na kolejną porcję wiedzy, z której warto sobie zdawać sprawę, by strona www spółdzielni była skutecznym sposobem na docieranie do klientów.

W pierwszym wpisie z cyklu dowiedziałeś się, że pozycja strony w wynikach wyszukiwania zależy od spraw technicznych, treści dostępnej na stronie oraz domeny. Dzisiaj omówimy kolejne czynniki. Dowiesz się także, co może i powinna wykonać każda spółdzielnia socjalna, by zwiększyć swoją pozycję w wyszukiwarce Google.

Linki zewnętrzne a pozycjonowanie strony

Liczba i jakość linków zewnętrznych prowadzących do naszej strony jest jednym z kluczowych czynników wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, przy czym:

  • im więcej linków, tym lepiej – dla wyszukiwarki jest to sygnał, że strona ma wartościowe treści, ale ważne tez będzie powiązanie tematyczne stron linkujących (przykładowo dla mnie ważne będą linki ze stron, na których pojawiają się słowa kluczowe takie, jak „spółdzielnia socjalna” czy „dotacje dla spółdzielni socjalnych”, w Twoim przypadku może to być np. „restauracja + nazwa Twojej miejscowości” lub „usługi sprzątania + nazwa Twojej miejscowości”) oraz autorytet stron linkujących (im wyższa pozycja w Google strony, na której pojawiają się linki do Twojej witryny, tym lepiej),
  • najlepsze linki to te, które znajdują się w tekście, szczególnie na jego początku, a nie np. w bocznej kolumnie lub obok innych linków,
  • ważna będzie treść linku (tzw. „anchor text”, czyli słowo, które jest podlinkowane) – powinna być zróżnicowana (czyli jeśli np. anchor tekstem jest wyłącznie nazwa domeny np. SpoldzielniaSocjalnaWpraktyce.pl lub wyłącznie słowa kluczowe, to będzie to dla Google podejrzane; naturalnym jest, jeśli te treści będą różne np. „tutaj”, „stronę internetową firmy x”, „w tym wpisie” etc.),
  • powinny być zróżnicowane np. linki wyłącznie z grup dyskusyjnych mogą budzić podejrzenie (uwaga: Google może karać za działania pozycjonujące niezgodne z wytycznymi).

Pozostałe czynniki wpływające na pozycję strony

M.in. będzie to:

  • siła marki w Internecie – na plus będzie działać liczba zapytań brandowych (czyli po nazwie Twojej spółdzielni lub marki, którą się posługujesz) czy liczba wspomnień marki w sieci, a także konta firmowe na portalach społecznościowych (np. na Facebooku),
  • zaangażowanie użytkowników – na plus będzie działał np. tzw. niski współczynnik odrzuceń (czyli duży odsetek osób, które po przejściu na nasza witrynę pozostają na niej), liczne wejścia bezpośrednie, wysoka klikalność strony w wynikach wyszukiwania czy sygnały społecznościowe (np. liczba polubień czy udostępnień treści).

Powyższa lista została opracowana na podstawie „Algorytm Google’a. Ranking elementów pozycjonowania serwisu w 2015 r. [checklista]”, artykuł w: Magazyn Online Marketing, kwiecień-maj 2015 r. oraz poradnika The Beginner’s Guide to SEO – moz.com.

Co możesz zrobić jako spółdzielnia socjalna?

Zacznij od optymalizacji strony pod kątem technicznym, skup się na treści (pisałem o tym poprzednio) i wykorzystuj słowa kluczowe (możesz np. prowadzić bloga z poradami dla Twoich klientów czy zamieścić ich opinie) i nie zapomnij o portalach społecznościowych. Dodatkowo umieść linki do Twojej witryny, tam gdzie jest to możliwe. To pewien pomysł na to, by zacząć działania w zakresie pozycjonowania Twojej strony internetowej.

Poza tym są strony internetowe dedykowane dla spółdzielni socjalnych, na których spokojnie może pojawić się link do strony Twojej spółdzielni. Przykładowo na pewno warto zadbać o to, by znaleźć się w bazie:
• spółdzielni socjalnych (http://www.spoldzielniesocjalne.org/),
• prowadzonej przez portal www.ngo.pl,
• prowadzonej przez Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej (np. http://www.spoldzielnie.org/cat2,3),
• prowadzonej przez Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych (http://ozrss.pl/spoldzielnie-socjalne/katalog/www.baza.ozrss.pl),
• przedsiębiorstw społecznych (http://wybieram.es/).

Jeśli znasz inne strony, na których spółdzielnia może dodać linka do swojego serwisu, napisz w komentarzu.

Dodam jeszcze, że warto zdobywać linki w małej ilości, z różnych źródeł i regularnie (np. maksymalnie kilka na tydzień dla małych serwisów). Takie działanie wygląda dla Google na naturalne i jest najbardziej bezpieczne.

Mogę też umieścić link do Twojej witryny na mojej stronie. A jakże…

Nie chcę prowadzić bazy spółdzielni socjalnych (bo robią to już inni), ale w ramach dostarczania wartościowej wiedzy dla aktualnych i przyszłych spółdzielców uruchomiłem specjalną podstronę – Okiem zaprawionych w boju.  Jest to miejsce, w którym możesz podzielić się swoim doświadczeniem w prowadzeniu spółdzielni socjalnej (wystarczą 2-3 wnioski wynikające z Twojej działalności). Wówczas przedstawię Cię i podlinkuję stronę Twojej spółdzielni. Proste, prawda?

Co jeszcze warto robić?

Zachęcam Cię też do tego, by systematycznie monitorować pozycję Twojej strony dla wybranych słów kluczowych – fraz, dla których zależy Ci, by być wysoko w wynikach wyszukiwania (czyli zwykle słów, które wpisują w wyszukiwarkę Twoi klienci). Pozwoli to śledzić zmiany i obserwować, czy i jak Twoje działania wpływają na pozycję strony w Google. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

To tyle w temacie prowadzenia strony internetowej spółdzielni socjalnej. Przynajmniej w tym momencie. Jeśli jakiś aspekt jest dla Ciebie interesujący, skomentuj poniżej. Przypominam, że mile widziane jest również dzielenie się tym wpisem w mediach społecznościowych.

Rate this post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *