Dzisiaj zajmiemy się analizą konkurencji spółdzielni socjalnej. Gdy spółdzielnia socjalna wchodzi na rynek, to z reguły (żeby nie powiedzieć zawsze) klienci wcześniej w jakiś sposób rozwiązywali już swoje problemy czy zaspokajali potrzeby, którymi chce się zająć Twoja spółdzielnia. Mówiąc wprost jakoś bez Twojej spółdzielni i jej oferty żyli. Oznacza to, że będziesz miał do czynienia z konkurencją. Co powinieneś o niej wiedzieć? Skupimy się nie tylko na rozpoczęciu działalności, ale i na pozyskiwaniu informacji o konkurentach w trakcie prowadzenia spółdzielni.
Kto jest konkurentem Twojej spółdzielni?
Przede wszystkim musisz wiedzieć, że konkurencja Twojej spółdzielni to nie tylko firmy, które robią dokładnie to samo, co Ty. Masz bowiem do czynienia z konkurencją bezpośrednią i pośrednią. Jeden z podstawowych błędów spółdzielni czy też firm rozpoczynających działalność, to właśnie ograniczanie pola analizy tylko do konkurencji bezpośredniej. O tej sprawie pisałem już tutaj w kontekście błędów popełnianych przy pisaniu biznes planu (błąd 4 Niedocenianie konkurencji pośredniej), więc zainteresowanych zachęcam, by tam zajrzeć.
Jeśli już wiemy kto jest naszym konkurentem (bezpośrednim i pośrednim), to „na dzień dobry” powinniśmy znać minimum:
- nazwę i adres konkurenta, jego lokalizację,
- wielkość firmy
- jaki zestaw produktów / usług dostarcza na rynek,
- jaką relację cena / wartość dla klienta oferuje,
- jakie są najważniejsze wady i zalety oferty konkurencyjnej,
- czym dany konkurent wyróżnia się na rynku, jak przyciąga klientów.
Skąd wziąć te informacje?
W przypadku małych firm z reguły wystarcza przeprowadzona we własnym zakresie analiza np. stron internetowych głównych konkurentów, aktywności na portalach społecznościowych, wypowiedzi klientów na forach internetowych. Przydatny będzie też bezpośredni kontakt telefoniczny czy osobisty z konkurentami (oczywiście niekoniecznie musisz się chwalić, że planujesz założenie konkurencyjnej firmy).
Pomoże też wizyta w urzędzie gminy – nie chodzi przy tym wyłącznie o rejestr osób prowadzących działalność gospodarczą (ten w zasadzie dostępny jest on line; korzystając z wyszukiwarki CEIDG możesz znaleźć firmy z Twojej okolicy), czasem bardziej wartościowe informacje uzyskamy rozmawiając z zatrudnionymi tam osobami.
W przypadku większych przedsięwzięć pomocne będą publikacje GUS, raporty roczne czy prospekty emisyjne.
Warto też wiedzieć, że sprawozdania finansowe osób prawnych (np. spółdzielni czy spółek) są dostępne w czytelniach sądów gospodarczych, więc w zasadzie możemy udać się do odpowiedniego sądu (właściwego ze względu na siedzibę konkurenta) i poprosić o sprawozdanie naszego konkurenta (dowiemy się z niego np. jakie przychody i koszty ma nasz konkurent, a nawet przy odrobienie dociekliwości i w pewnym przybliżeniu możemy sobie policzyć średnie wynagrodzenie u konkurenta). I choć czasem dostęp jest utrudniony (np. ze względu na toczące się postępowania czy konieczność pojechania do konkretnego sądu), to i tak stanowi to cenne źródło informacji.
Czasem pomocna będzie też wyszukiwarka KRS, gdzie znajdziemy dokładne dane dot. osoby prawnej (np. kto wchodzi w skład zarządu).
Zostań klientem Twojej konkurencji
Jeśli masz taką możliwość, to zostań klientem Twojej konkurencji. Przejdź przez cały proces, przez który przechodzą klienci tego konkurenta. Dzięki temu oprócz suchej analizy faktów będziesz też miał bezpośrednie doświadczenia z danym produktem czy usługą, doświadczysz obsługi klienta w danej firmie.
Wykorzystaj to, co dobre i co się sprawdza, a popraw to, co tej poprawy wymaga. Pamiętaj przy tym, byś swoją ofertę i swoją spółdzielnię oceniał równie surowo, jak teraz oceniasz konkurentów.
Analiza konkurencji w bieżącej działalności
Analiza konkurencji, podobnie jak cała analiza rynku nie powinna być zrobiona raz, odhaczona i schowana do biurka. Rynek się zmienia, podobnie zmieniają się zachowania konkurentów – musimy je śledzić na bieżąco.
Przydatne mogą być tzw. karty konkurencji, czyli aktualizowane na bieżąco (np. raz na miesiąc) informacje nt. głównych parametrów ofert konkurencyjnych czy też działań realizowanych przez konkurencję. Nie wyobrażam sobie prowadzenia np. restauracji, pubu czy hotelu bez aktualizowanej na bieżąco wiedzy nt. działań konkurentów. Te informacje powinny być punktem odniesienia do naszych decyzji biznesowych.
W przypadku hotelu przydatne będą informacje np. nt. ceny pokoi, aktualnie prowadzonych promocji i akcji marketingowych, ceny śniadań etc. Powinniśmy sprawdzać zmiany w kluczowych dla klienta sprawach.
To tyle nt. analizy konkurencji spółdzielni socjalnej. Zachęcam do dzielenia się własnym doświadczeniem poprzez komentowanie wpisu poniżej. Jeśli uznasz tekst za wartościowy, to zachęcam do podzielenia się nim np. korzystając z przycisków poniżej.