Jak planować projekty 7.2.2 z dotacjami?

Obrazek przedstawia avatar Waldka Żbika który ręką pokazuje na tablice na której narysowany jest wykres

Przed nami ostatnie rozdania 7.2.2 PO KL, czyli projektów, w których można udzielać dotacji na założenie spółdzielni socjalnej. Co zrobić by tworzyć projekty wysokiej jakości? O czym warto pamiętać planując udzielanie dotacji na spółdzielnie socjalne? Dzisiaj garść informacji praktycznych dla potencjalnych projektodawców PO KL.

Na początek przypomnienie: fundamentem każdej spółdzielni socjalnej powinien być zgrany zespół spółdzielców oraz dobry pomysł na biznes. Jest to bardzo ważne i powinno też wyznaczać logikę wsparcia w ramach 7.2.2

Temat tworzenia dobrych projektów 7.2.2 z dotacjami jest raczej rozległy. Skupię się więc na najważniejszych elementach.

1. Rekrutacja.

Jeśli chodzi o rekrutację, to moim zdaniem powinna się składać z trzech głównych etapów i być możliwie szeroka. W ten sposób minimalizujemy ryzyko, że nie będzie z czego wybierać. Tym samym ograniczenia w rodzaju: jeden powiat i osoby np. do 25 roku życia może być “strzałem w kolano” (nawet jeśli w procesie oceny projektów dostaniemy za to punkty strategiczne).

Etapy rekrutacji:

  • szerokie działania informacyjne, w tym spotkania dla zainteresowanych oraz kontakty z osobami prawnymi (jeśli też mogą być założycielami spółdzielni),
  • nabór pomysłów i ich ocena; tutaj zalecam dodatkową weryfikację pomysłów (np. uzyskujących pewną minimalną liczbę punktów w procesie oceny zgłoszenia) poprzez rozmowę z zainteresowanymi osobami (niektóre pomysły wyglądają dobrze tylko na papierze); warto również przewidzieć możliwość zmiany przyznanej wcześniej liczby punktów w wyniku tej weryfikacji (np. plus – minus 5 punktów do wcześniejszej oceny zgłoszenia),
  • weryfikacja predyspozycji do założenia i prowadzenia spółdzielni socjalnej; może to być np. test kompetencji prowadzony np. przez psychologa lub doradcę zawodowego lub rozmowa z Komisją Rekrutacyjną (przykładowe kryteria oceny: motywacja, kwalifikacje oraz doświadczenie w pracy, która będzie przedmiotem działalności danej spółdzielni, umiejętność pracy w grupie); znam również projektodawców, którzy stosują assessment centre (najprościej mówiąc zestaw zadań, które pozwalają zweryfikować kompetencje istotne do danej pracy).

2. Szkolenia i doradztwo.

Przede wszystkim warto przewidzieć szkolenia zawodowe przynajmniej dla części uczestników projektu (zwłaszcza osób długotrwale bezrobotnych, ale nie tylko).

Część szkoleń powinna być obowiązkowa – każdy przyszły spółdzielca powinien np.: wiedzieć jak działa spółdzielnia i jak podejmowane są decyzje w spółdzielni, znać zależność wynagrodzenia od pieniędzy zarobionych przez spółdzielnię, wiedzieć za co jest się odpowiedzialnym, umieć oszacować ryzyko swoje i spółdzielni (minimalny pakiet szkoleń mógłby wyglądać tak: myślenie biznesowe 1 dzień, biznes plan 2 dni, spółdzielczość socjalna 2 dni, współpraca w grupie 2 dni).

Poza tym warto rozszerzyć szkolenia dla osób, które będą bezpośrednio zaangażowane w zarządzanie spółdzielnią, gdzie wymagana wiedza np. w zakresie prawa będzie już większa. Z drugiej strony nie zawsze “rozdmuchiwanie szkoleń” np. ze spółdzielczości (do np. 80 h) dla wszystkich uczestników projektu będzie miało sens – lepiej ten czas przeznaczyć na szkolenia zawodowe.

Warto też pamiętać, że zbyt długi cykl szkoleń (odsunięcie perspektywy pracy np. o 6 miesięcy) może zmniejszyć motywację uczestników. Na pewno w takiej sytuacji informacja tego rodzaju (ile czasu upłynie zanim spółdzielnia będzie mogła rozpocząć działalność?) powinna być znana na etapie rekrutacji.

Oczywiście wsparcie na etapie zakładania spółdzielni jest ważne, ale ważniejsze – moim zdaniem – jest wsparcie po zarejestrowaniu – wtedy najczęściej pojawia się najwięcej problemów. Warto więc przewidzieć opiekuna (może to być osoba, która ma doświadczenie praktyczne w działalności danego rodzaju lub chociaż w spółdzielczości socjalnej) dla każdej spółdzielni, który będzie pomagał w rozwiązywaniu pojawiających się problemów i w razie potrzeby zlecał wsparcie specjalistyczne np. prawnika czy doświadczonej księgowej.

3. Planowanie działań.

W tego typu projektach zachodzi konieczność równoległego prowadzenia kilku procesów: wsparcia szkoleniowego, wsparcia doradczego (m.in. przygotowanie dokumentów do KRS, biznes planu), zakładania spółdzielni socjalnej. Warto się nad tym zastanowić i przewidzieć odpowiednie luzy czasowe. Dodatkowo musimy wiedzieć czy spółdzielnia socjalna ma być rejestrowana przed, czy po podjęciu decyzji przez KOW i przyznaniu dofinansowania dla spółdzielni. To wszystko będzie wyznaczać dynamikę działań projektowych.

Po zarejestrowaniu spółdzielni i przyznaniu środków finansowych projektodawca powinien mieć możliwość wypłaty dotacji. Tymczasem zarządzanie projektem i procedura rozliczania z instytucją pośredniczącą (IP) może utrudnić spełnienie tego obowiązku (skutkiem tego czasem spółdzielnie czekają na środki kilka tygodni). Przedłużające się oczekiwanie na środki może zmniejszyć motywację uczestników i co ważniejsze szanse na sukces rynkowy (np. wejście na rynek poza sezonem). Musimy to uwzględnić planując nasz projekt i rozliczenia z IP.

4. Inne.

Co warto przewidzieć?

Nabory do projektu łączone dla różnych modeli (np. na spółdzielnię osób prawnych i fizycznych; na zatrudnienie i przyjęcie w poczet członków w przypadku spółdzielni osób prawnych) – zwiększa to elastyczność projektu i zmniejsza ryzyko.

Czego warto unikać?

Zakładania, że liczba uczestników zrekrutowanych do projektu = liczba osób biorących udział w szkoleniach = liczba osób, które otrzymają dotację (załóż raczej, że nie wszyscy przejdą całość szkoleń i / lub nie wszyscy ostatecznie wejdą do spółdzielni) – warto tym samym przewidzieć ścieżkę wystąpienia danej grupy z projektu, jeśli widzimy, że dalsza praca nie ma sensu.

O czym warto wiedzieć?

Spółdzielnia po zarejestrowaniu skorzystała z pomocy de minimis (zwolnienie z opłat za rejestrację w KRS jest – w myśl ustawy o spółdzielniach socjalnych – pomocą de minimis), więc ubiegając się o dotację nie może złożyć oświadczenia, że z tej pomocy nie skorzystała (będzie to poświadczenie nieprawdy).

A co wynika z Twojego doświadczenia? Zachęcam do komentowania, zarówno z punktu widzenia projektodawców, jak i uczestników projektu.

Rate this post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przejdź do treści
Obrazek przedstawia logotyp - avatar Waldka Żbika i napis spółdzielnia socjalna w praktyce
Podstawowe info

Moja strona, podobnie jak niemal wszystkie inne strony internetowe, wykorzystuje pliki cookies, by zapewnić Ci najlepsze doświadczenia związane z korzystaniem z niej.

Cookies to niewielkie informacje tekstowe, przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny.

Cookies można podzielić na cookies własne oraz cookie podmiotów trzecich.
Więcej szczegółów znajdziesz poniżej (Polityka ciasteczek) lub w polityce prywatności.