Co zrobić, gdy już nie chcemy dalej prowadzić spółdzielni socjalnej?

zakończenie działalności spółdzielni socjalnej

Dzisiaj przyjrzymy się możliwym działaniom w sytuacji, w której nie chcemy już dalej prowadzić spółdzielni. Co zrobić w takiej sytuacji? Na początek przypominam, że każdy członek spółdzielni może z niej wystąpić za wypowiedzeniem. Długość okresu wypowiedzenia określa statut. Problem pojawia się wtedy, gdy mamy 5 czy 6 członków i np. 2-3 chce zrezygnować. Jakie mamy wówczas możliwości?

Przyjęcie nowych członków

Jeśli my nie chcemy już dalej zajmować się sprawami spółdzielni (jako członkowie zarządu czy członkowie spółdzielni), to nie znaczy, że ktoś inny nie ma konkretnego pomysłu na rozwój firmy. Rozwiązaniem może być więc przyjęcie nowych członków do grona spółdzielców.

Minusem tego rozwiązania będzie z pewnością trudność w znalezieniu chętnych. Ktoś musi mieć po prostu pomysł możliwy do zrealizowania w ramach spółdzielni w oparciu o posiadany przez nią majątek i możliwości. Takie rozwiązanie powinno być prostsze w nowym rozdaniu dotacji dla spółdzielni socjalnych (dotacje mają być na stanowiska pracy i niekoniecznie związane z procesem zakładania nowego podmiotu).

O tym jak przyjąć nowego członka do spółdzielni socjalnej pisałem tutaj.

Połączenie z inną spółdzielnią

W niektórych przypadkach dobrym wyjściem może być połączenie z inną spółdzielnią socjalną. Myślę, że takiemu rozwiązaniu będą sprzyjać następujące czynniki:

  • nasza spółdzielnia posiada pewien minimalny majątek, który może być wykorzystywany przez spółdzielnię przejmującą (czyli tą, z która chcemy się połączyć) do rozwoju działalności,
  • część członków naszej spółdzielni chce kontynuować pracę i pewien zakres działalności aktualnej spółdzielni w ramach nowego podmiotu.

Oczywiście nie są to warunki zdefiniowane prawnie, ale jeśli nie zostaną spełnione może być nam trudno przekonać inny podmiot do połączenia z naszym. Druga sprawa, że spółdzielnia przejmująca (czy też ludzie z niej) powinni mieć pewien poziom zaufania do spółdzielni przejmowanej. Z formalnego punktu widzenia połączenie dwóch spółdzielni socjalnych wymaga uchwał walnych zgromadzeń łączących się spółdzielni, powziętych większością 2/3 głosów.

Uchwały o połączeniu powinny zawierać:

  • oznaczenie spółdzielni przejmującej,
  • przyjęcie statutu stanowiącego podstawę dalszej jej działalności; statut nie może uszczuplać nabytych praw majątkowych członków,
  • datę połączenia (dla dociekliwych stanowi o tym art. 97 prawa spółdzielczego).

Dodam jeszcze, że połączenie spółdzielni wywołuje skutek prawny od chwili zarejestrowania jej w Krajowym Rejestrze Sądowym. Jeśli jesteś zainteresowany szczegółowym przebiegiem tego procesu, daj mi znać (np. komentując poniżej), a poświęcę łączeniu się spółdzielni jeden z kolejnych wpisów.

Więcej o łączeniu spółdzielni socjalnych znajdziesz w tym wpisie.

Likwidacja

Jest to proces bardziej skomplikowany i trwający dłużej niż łączenie spółdzielni. Zwykle likwidacja spółdzielni zajmuje około roku. Aby rozpocząć proces likwidacji konieczne jest podjęcie dwóch uchwał walnych zgromadzeń spółdzielni o likwidacji podmiotu na następujących po sobie walnych zgromadzeniach w odstępstwie co najmniej dwóch tygodni. Na drugim walnym zgromadzeniu należy podjąć również decyzję o wyborze likwidatora (likwidatorów) oraz o zbyciu nieruchomości jeżeli spółdzielnia taką posiada.

Jeśli jesteś zainteresowany szczegółowym przebiegiem tego procesu, daj mi znać (np. komentując poniżej), a poświęcę likwidacji spółdzielni jeden z kolejnych wpisów.

Uwaga: tutaj i tutaj znajdziesz informację nt. likwidacji,

Upadłość spółdzielni

Trzeba pamiętać, że od likwidacji różni się upadłość. Ogłoszenie upadłości spółdzielni następuje w razie jej niewypłacalności.

Jeżeli według sprawozdania finansowego spółdzielni ogólna wartość jej aktywów nie wystarcza na zaspokojenie wszystkich zobowiązań, zarząd powinien niezwłocznie zwołać walne zgromadzenie, na porządku obrad którego zamieszcza sprawę dalszego istnienia spółdzielni (dla dociekliwych stanowi o tym art. 130. § 2 prawa spółdzielczego). W tej sytuacji w zasadzie nie mamy więc wyboru – zarząd musi zwołać walne, które stwierdzi co dalej. Przypominam, ze fakt zwołania walnego jest istotny z punktu widzenia odpowiedzialności członków zarządu.

To tyle na temat możliwych rozwiązań, gdy nie chcemy już dalej prowadzić spółdzielni socjalnej. Dostrzegasz jeszcze jakieś inne rozwiązania? A może masz doświadczenie we wprowadzeniu któregoś z w/w rozwiązań? Zachęcam do komentowania wpisu.

Oceń ten wpis

  1. Tomasz mówi:

    Z chęcią zapoznam się ze szczegółami na temat każdego z tych rozwiązań.

    • Waldemar Żbik mówi:

      Dziękuję za komentarz. W takim razie włączę te zagadnienia do najbliższych planów.

      pozdrawiam serdecznie,

  2. Yavii mówi:

    Witam serdecznie!
    Na początku chciałabym podziękować za prowadzenie tak pomocnego bloga 🙂
    Jeśli można, chciałabym prosić, by rozwinął Pan temat likwidacji spółdzielni.
    Pozdrawiam serdecznie!

    • Waldemar Żbik mówi:

      Dzień dobry,

      Dziękuję 🙂 Likwidacją zajmę się na pewno w ciągu najbliższych tygodni, choć to taki niewdzięczny temat 🙂

      pozdrowienia,

  3. LUki mówi:

    witam chcialbym rozpoczac likwidacje spoldzielni socjalnej i potrzebuje pomocy jesli moze ktos pomoc prosze o kontakt na wykwnetrz@wp.pl

    • Waldemar Żbik mówi:

      Dzień dobry,

      Wysłałem na Pana maila informacje nt. pakietu likwidacyjnego, którym dysponuję. W razie dalszych pytań lub innych oczekiwań, proszę pisać.

      pozdrawiam serdecznie,
      Waldek Żbik

  4. Grzegorz mówi:

    Witam potrzebuje pomocy przy likwidacji spółdzielni socjalnej. Czy dysponuje Pan jakimiś gotowymi formularzami które potrzebne są do procesu likwidacji. Pozdrawiam

    • Waldemar Żbik mówi:

      Zaraz wyślę Panu na maila propozycję.

      pozdrawiam,
      Waldek Żbik

  5. Ewa mówi:

    Dzień dobry, w jaki sposób zarząd może cokolwiek zrobić ze spółdzielnią (zapaść gospodarcza), jeśli dwa kolejne, prawidłowo zwołane walne zgromadzenia, nie doszły do skutku z powodu braku quorum? Bo w mojej ocenie tylko wypowiedzieć spółdzielcze umowy o pracę i zdecydować o zawieszeniu działalności lub zacząć postępowanie upadłościowe.

    • Waldemar Żbik mówi:

      Dzień dobry,

      To ostatnie odpada (tam musi decyzja walnego zgromadzenia).

      pozdrawiam,
      Waldek Żbik

      • Ewa mówi:

        Tzn. w przypadku zawieszenia działa;ności? Bo postępowanie upadłościowe jest niekiedy “obowiązkiem” zarządu, wynikającym z prawa spółdzielczego…
        Dziękuję i pozdrawiam.

        • Ewa mówi:

          Zasugerowałam się art. 267b prawa spółdzielczego, a jest przecież art. 130, dotyczący upadłości. Trudne to czasem, dlatego pomieszałam :[
          Pozdrawiam

          • Waldemar Żbik mówi:

            Tak, dokładnie 🙂

            W przypadku upadłości najpierw jest decyzja walnego zgromadzenia.

            Przytaczam cały przepis:
            Art. 130. § 1. Ogłoszenie upadłości spółdzielni następuje w razie jej niewypłacalności.
            § 2. Jeżeli według sprawozdania finansowego spółdzielni ogólna wartość jej aktywów nie wystarcza na zaspokojenie wszystkich zobowiązań, zarząd powinien niezwłocznie zwołać walne zgromadzenie, na którego porządku obrad zamieszcza sprawę dalszego istnienia spółdzielni.
            § 3. Pomimo niewypłacalności spółdzielni walne zgromadzenie może podjąć uchwałę o dalszym istnieniu spółdzielni, jeżeli wskaże środki umożliwiające wyjście jej ze stanu niewypłacalności.
            § 4. W razie podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały o postawieniu spółdzielni w stan upadłości, zarząd spółdzielni obowiązany jest niezwłocznie zgłosić do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości.

            pozdrawiam,
            Waldek Żbik

          • Ewa mówi:

            Dziękuję bardzo:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *