Co musisz wiedzieć prowadząc stronę internetową spółdzielni socjalnej?

Jeśli Twoja spółdzielnia socjalna prowadzi stronę internetową, to zrobiła pierwszy krok w kierunku obecności w sieci. Jednak to dopiero początek drogi. Dzisiaj rozpoczynamy cykl wpisów dot. rzeczy, które warto wziąć pod uwagę prowadząc lub projektując stronę internetową.

Jak nie stracić 70% potencjalnych klientów?

Internet stał się podstawowym i najpopularniejszym źródłem wiedzy dla zdecydowanej większości produktów i usług. Badania wskazują, że 69% konsumentów korzysta z Internetu szukając informacji nt. określonego produktu czy usługi. Oznacza to, że brak świadomych i konsekwentnych działań spółdzielni socjalnej w Internecie oznacza utratę znacznej liczby potencjalnych klientów.

Samo prowadzenie strony internetowej to jednak za mało. Nawet najlepsza strona nie będzie miała żadnego znaczenia, jeśli potencjalni klienci na nią nie trafią.

Daj się więc znaleźć

Warto zadbać o to, by nasza strona internetowa wyświetlała się możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania pod kątem interesujących nas zapytań. Jeśli np. prowadzimy restaurację w Kielcach, kluczowe będzie, by pod zapytaniem w Googlach o treści „restauracja + Kielce” nasza strona pokazywała się w pierwszej trójce lub piątce wyników wyszukiwania. Jeśli pojawimy się dopiero w drugiej zakładce, to dla zdecydowanej większości internautów praktycznie nie będziemy istnieć. Co więcej, 3 pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania zabierają ok. 62% całego ruchu. Powód? Strony wyświetlające się w TOP10 generują aż 92% całego ruchu. Co za tym idzie, dalsze pozycje są bardzo rzadko odwiedzane przez użytkowników sieci. Jeśli więc Twoja witryna nie zyska stabilnej lokaty wśród pierwszych wyników wyszukiwania, nie będzie miało znaczenia, czy jest ona atrakcyjna dla internautów. Po prostu nikt na nią nie zajrzy.

Aby dać się znaleźć, warto zacząć od przemyślanego doboru fraz kluczowych – konkretnych zapytań, po wpisaniu których wiele osób trafi na naszą stronę. Jak dobrać słowa kluczowe? Tak, żeby przyciągały one użytkowników sieci, potencjalnie zainteresowanych tym, co oferujemy. Nie mogą być to losowe hasła.

Jak dobrać słowa kluczowe? Zastanów się, co Twoi klienci wpisują w wyszukiwarce szukając ofert z Twojej branży – te frazy to Twoje słowa kluczowe. Pomoże Ci w tym też Google, a dokładniej Planer słów kluczowych dostępny w zakładce Narzędzia w panelu Google Ads (rozwiązanie jest darmowe, ale wymaga rejestracji – założenia konta Ads – możesz to zrobić tutaj).

Od czego zależy pozycja strony spółdzielni socjalnej w wynikach wyszukiwania?

Temat jest dosyć skomplikowany – wpływ na to ma kilkaset czynników, a do tego algorytm Googla jest stale aktualizowany (coś, co kilka lat temu wpływało pozytywnie na wyniki wyszukiwania, teraz już takiego wpływu nie ma lub wywołuje efekt odwrotny).

Jak pewnie wiesz na rynku działają specjalistyczne firmy, które zajmują się pozycjonowaniem stron. Coś jednak jesteśmy w stanie zrobić we własnym zakresie. Zacznij od tego, by sprawdzić czy strona Twojej spółdzielni jest w ogóle zaindeksowana, tzn. czy wyszukiwarka zapisała Twoją stronę w swojej bazie danych. Najprościej zrobić to wpisując w wyszukiwarkę: site:nazwa_domeny.pl. Jeśli wyszukiwarka nie znajdzie Twojej stronny, to znaczy, że jest problem z indeksacją (być może osoba, która przygotowywała Twoją stronę specjalnie ją oznaczyła, by wersja robocza strony nie była widoczna dla wyszukiwarki, a następnie zapomniała zmienić te ustawienia). W takiej sytuacji polecam zajrzeć tutaj.

Co możemy zrobić, by zwiększyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

Działań, pozwalających poprawić widoczność strony w Google, jest wiele. Przede wszystkim należy zadbać o kompleksową optymalizację, a więc kwestie techniczne.

W tej chwili podstawą jest responsywność, czyli dostosowanie strony do wymagań, stawianych przez urządzenia mobilne. Według najnowszych raportów, w Polsce aż 42% wszystkich internautów do przeglądania internetu używa smartfonów. Spektakularny rozwój urządzeń mobilnych wymaga od twórców stron www elastyczności – witryny muszą być responsywne: szybko się ładować, ładnie wczytywać na ekranach o różnych rozdzielczościach i pozostawać atrakcyjne wizualnie.

Jakiś czas temu zaktualizowano algorytm Google w taki sposób, aby podczas przyznawania stronie pozycji, pod uwagę była brana jej zarówno wersja desktopowa, jak i mobilna. Aktualizacja ta zwana jest Mobile-First Index. Znajomość tego pojęcia jest istotna, jeśli zależy nam na zajęciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Co ciekawe, w tym kontekście nie ma znaczenia, w jakim wieku są internauci odwiedzający naszą stronę. Statystyki pokazują, że osoby starsze korzystają z internetu na urządzeniach mobilnych równie chętnie, jak młodzież. Łatwiej przecież sięgnąć po telefon, niż włączać komputer. Umiejętne dostosowanie strony pod względem responsywności ma zatem wiele plusów i bez wątpienia należy do czynności, jakie należy wdrożyć, chcąc zaistnieć w internecie.

Oczywiście na tym nie koniec. Równie istotna jest optymalizacja treści, zawartych na stronie. Tu trzeba wziąć pod uwagę kontekst konkretnych słów kluczowych, które potencjalni klienci spółdzielni wpisują w wyszukiwarce. Zawarcie ich w tekstach, w tym przede wszystkim w tytułach i śródtytułach, pozwoli szybciej odnaleźć stronę robotom indeksującym. Wyczerpujące opisy czy aktualności powinny być tworzone tak, by w ich treści nie brakowało starannie wplecionych fraz kluczowych, na które chcemy wyświetlać się w Google.

Poniżej znajdziesz listę 3 grup czynników, o charakterze wewnętrznym, które, moim zdaniem, w kontekście stron spółdzielni socjalnych będą miały kluczowe znaczenie:

  • zagadnienia techniczne:
    • treść strony powinna być dostępna w języku HTML (stworzenie serwisu w technologii Flash lub Javascript znacznie utrudnia pozycjonowanie),
    • adresy URL (podstron naszego serwisu np. https://spoldzielniasocjalnawpraktyce.pl/prace-interwencyjne-w-spoldzielni-socjalnej/ powinny zawierać słowa kluczowe dla danej strony oraz nie powinny zawierać przecinków, spacji czy polskich znaków diakrytycznych, czyli np. „ą”, „ć”, „ę”, „ł” (zły przykład: www.nazwa_strony.pl/artykul13467 lub www.nawza_strony.pl/art, nr 12),
    • dla każdej strony powinniśmy mieć możliwość zdefiniowania następujących elementów (będą one widoczne dla użytkowników w wyszukiwarce):
      • unikalny tytuł (tytuł strony to element widoczny w górnym pasku przeglądarki /po najechaniu na pasek, w którym wyświetlany jest adres strony/ oraz wyświetlany jest zazwyczaj jako link w wynikach wyszukiwania w Google),
      • nagłówek (nagłówek definiuje zawartość akapitu i sprawia, że tekst staje się przejrzysty; ważne jest, aby wszystkie nagłówki użyte w treści zawierały słowa kluczowe – wyszukiwarka bardzo lubi ten zabieg; frazy ujęte w nagłówkach ułatwiają robotom rozeznanie się w tematyce wpisu, co ma znaczenie dla indeksowania; hierarchia nagłówków, czyli ich ułożenie też ma znaczenie – najwyższy priorytet ma nagłówek H1 i zwykle stosuje się go w formie tytułu wpisu, kolejne w rankingu są nagłówki H2 oraz H3, których można używać kilkukrotnie w obrębie jednego tekstu, trzeba przy tym pamiętać o konsekwencji i dbać o porządek w strukturze; rzadziej stosowane są nagłówki H4-H6, choć je również opłaca się uwzględnić w tekście, na którego jakości nam zależy),
      • opis strony (tzw. meta description – to element zwykle wykorzystywany przez Google do tworzenia opisu strony w wynikach wyszukiwania; również powinien uwzględniać słowa kluczowe, najlepiej w formie nieodmienionej).
    • możliwość rozbudowy serwisu np. poprzez dodanie nowych podstron, wprowadzenie sekcji z poradami,

Na powyższe elementy techniczne powinieneś zwrócić szczególną uwagę, zwłaszcza jeśli zlecasz przygotowanie strony internetowej na zewnątrz. Jeśli prowadzisz stronę i niektóre z powyższych uchybień dotyczą również strony Twojej spółdzielni, wiesz  już, co warto naprawić.

  • treść, która powinna:
    • być unikalna (nie opłaca się kopiować np. treści oferty z innych stron internetowych – takie zabiegi są źle odbierane zarówno przez roboty indeksujące, jak i samych internautów; zachęcajmy atrakcyjnymi tekstami, zaoferujmy odbiorcom więcej, niż znajdą oni u naszej konkurencji),
    • zawierać słowa kluczowe (zwłaszcza w nagłówkach i na początku tekstu), czyli jeśli chcemy pozycjonować stronę pod kątem fraz „restauracja + Kielce”, to będziemy wykorzystywać w/w słowa w różnych odmianach i kontekstach (uwaga: sztuczne upychanie słów kluczowych może wywoływać odwrotny skutek); popularną praktyką jest stosowanie fraz z długiego ogona, tzw. long tail – chodzi o zwroty, składające się z kilku słów; precyzyjne sformułowania przyciągną na naszą stronę internautów, zainteresowanych jej tematyką,
    • być prawidłowo sformatowana (listy, pogrubienia, tytuły i śródtytuły – z jednej strony sprawiają, że łatwiej czyta się tekst w Internecie, z drugiej są dobrze oceniane przez wyszukiwarkę),
    • zawierać grafiki i wideo (przynajmniej od czasu do czasu umieść na swojej stronie jakiś film czy elementy graficzne – warto przy tym dodać do grafiki tzw. tekst alternatywny),

Pamiętaj, że użytkownicy Internetu często nie czytają tekstu na Twojej stronie, tylko skanują go wzrokiem. Dlatego tak ważne będzie odpowiednie sformatowanie. Tworząc treści pamiętaj o słowach kluczowych (najlepiej by wybrane słowo kluczowe pojawiło się w tytule strony, przynajmniej w jednym nagłówku oraz 3-4 razy w treści danej strony).

  • domena:
    • im starsza, tym lepsza,
    • najlepiej ze słowem kluczowym w domenie (np. spoldzielniasocjalnawpraktyce.pl; warto przy tym pamiętać, że długie domeny będą niewygodne dla użytkowników, co powyższy przykład w pewnym stopniu również obrazuje :)).

To tyle nt. strony internetowej spółdzielni socjalnej. To dopiero pierwszy artykuł z cyklu. W kolejnym omówimy m.in. pozostałe czynniki wpływające na pozycję strony w wynikach wyszukiwania w Google, zastanowimy się też w jaki sposób monitorować tę pozycję. W dalszej perspektywie pojawi się kwestia użyteczności strony internetowej i inne elementy.

Pozycjonowanie stron wymaga znajomości trendów w branży SEO

Trzeba jeszcze dodać, że marketing internetowy jest dynamiczny, ulega ciągłym przemianom. To, co w 2019 r. uważane jest za trend w SEO, za rok może zostać uznane za nieaktualne. Część elementów pozostaje jednak niezmienna, a ich wdrożenie na stronie internetowej z pewnością nie zaszkodzi. Oczywiście należy mieć na uwadze, że być może za jakiś czas optymalizacja wykonana według współczesnych kryteriów będzie wymagała udoskonalenia. Specjaliści każdego dnia pracują nad nowymi metodami działania. Zmienia się też tendencja związana z googlowaniem określonych haseł, na popularności zyskuje wyszukiwanie głosowe – na to nie mamy wpływu. Musimy więc działać ze świadomością, że pozycjonowanie stron jest procesem wymagającym bieżącego reagowania na trendy SEO, zmiany w algorytmach oraz działania, podejmowane przez konkurencję.

Na koniec jeszcze ostrzeżenie: nie spodziewaj się szybkich efektów, pozycjonowanie to proces długotrwały, przynoszący efekty z opóźnieniem, ale za to te efekty utrzymują się przez dłuższy czas.

[Aktualizacja 27.09.2019] Tekst oznaczony tłem stanowi rozszerzenie i aktualizację wprowadzoną we wrześniu 2019 r. we współpracy z firmą After Web zajmująca się SEO.

 

Przypominam, że mile widziane jest komentowanie wpisu oraz dzielenie się tekstem np. przez media społecznościowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *