Co musisz wiedzieć prowadząc stronę internetową spółdzielni socjalnej?

Jeśli Twoja spółdzielnia socjalna prowadzi stronę internetową, to zrobiła pierwszy krok w kierunku obecności w sieci. Jednak to dopiero początek drogi. Dzisiaj rozpoczynamy cykl wpisów dot. rzeczy, które warto wziąć pod uwagę prowadząc lub projektując stronę internetową.

Jak nie stracić 70% potencjalnych klientów?

Internet stał się podstawowym i najpopularniejszym źródłem wiedzy dla zdecydowanej większości produktów i usług. Badania wskazują, że 69% konsumentów korzysta z Internetu szukając informacji nt. określonego produktu czy usługi. Oznacza to, że brak świadomych i konsekwentnych działań spółdzielni socjalnej w Internecie oznacza utratę znacznej liczby potencjalnych klientów.

Samo prowadzenie strony internetowej to jednak za mało. Nawet najlepsza strona nie będzie miała żadnego znaczenia, jeśli potencjalni klienci na nią nie trafią.

Daj się więc znaleźć

Warto zadbać o to, by nasza strona internetowa wyświetlała się możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania pod kątem interesujących nas zapytań. Jeśli np. prowadzimy restaurację w Kielcach, kluczowe będzie, by pod zapytaniem w Googlach o treści „restauracja + Kielce” nasza strona pokazywała się w pierwszej trójce lub piątce wyników wyszukiwania. Jeśli pojawimy się dopiero w drugiej zakładce, to dla zdecydowanej większości internautów praktycznie nie będziemy istnieć. Co więcej, 3 pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania zabierają ok. 62% całego ruchu.

Jak dobrać słowa kluczowe? Zastanów się, co Twoi klienci wpisują w wyszukiwarce szukając ofert z Twojej branży – te frazy to Twoje słowa kluczowe. Pomoże Ci w tym też Google, a dokładniej Planer słów kluczowych dostępny w zakładce Narzędzia w panelu Google AdWords (rozwiązanie jest darmowe, ale wymaga rejestracji – założenia konta AdWords – możesz to zrobić tutaj).

Od czego zależy pozycja strony spółdzielni socjalnej w wynikach wyszukiwania?

Temat jest dosyć skomplikowany – wpływ na to ma kilkaset czynników, a do tego algorytm Googla jest stale aktualizowany (coś, co kilka lat temu wpływało pozytywnie na wyniki wyszukiwania, teraz już takiego wpływu nie ma lub wywołuje efekt odwrotny).

Jak pewnie wiesz są też specjalistyczne firmy, które tym właśnie się zajmują. Coś jednak jesteśmy w stanie zrobić we własnym zakresie. Zacznij od tego, by sprawdzić czy strona Twojej spółdzielni jest w ogóle zaindeksowana, tzn. czy wyszukiwarka zapisała Twoją stronę w swojej bazie danych. Najprościej zrobić to wpisując w wyszukiwarkę: site:nazwa_domeny.pl. Jeśli wyszukiwarka nie znajdzie Twojej stronny, to znaczy, że jest problem z indeksacją (być może osoba, która przygotowywała Twoją stronę specjalnie ją oznaczyła, by wersja robocza strony nie była widoczna dla wyszukiwarki, a następnie zapomniała zmienić te ustawienia). W takiej sytuacji polecam zajrzeć tutaj.  

Co możemy zrobić, by zwiększyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

Przypominam, że pytanie dotyczy kontekstu konkretnych słów kluczowych, które potencjalni klienci spółdzielni wpisują w wyszukiwarce. Poniżej znajdziesz listę 3 grup czynników, o charakterze wewnętrznym, które, moim zdaniem, w kontekście stron spółdzielni socjalnych będą miały kluczowe znaczenie:

  • zagadnienia techniczne:
    • treść strony powinna być dostępna w języku HTML (stworzenie serwisu w technologii Flash lub Javascript znacznie utrudnia pozycjonowanie),
    • adresy URL (podstron naszego serwisu np. https://spoldzielniasocjalnawpraktyce.pl/prace-interwencyjne-w-spoldzielni-socjalnej/ powinny zawierać słowa kluczowe dla danej strony oraz nie powinny zawierać przecinków, spacji czy polskich znaków diakrytycznych, czyli np. „ą”, „ć”, „ę”, „ł” (zły przykład: www.nazwa_strony.pl/artykul13467 lub www.nawza_strony.pl/art, nr 12),
    • dla każdej strony powinniśmy mieć możliwość zdefiniowania następujących elementów (będą one widoczne dla użytkowników w wyszukiwarce):
      • unikalny tytuł (tytuł strony to element widoczny w górnym pasku przeglądarki /po najechaniu na pasek, w którym wyświetlany jest adres strony/ oraz wyświetlany jest zazwyczaj jako link w wynikach wyszukiwania w Google),
      • nagłówek (nagłówek definiuje zawartość danej podstrony np. w sekcji z artykułami będzie to tytuł artykułu),
      • opis strony (tzw. meta description – to element zwykle wykorzystywany przez Google do tworzenia opisu strony w wynikach wyszukiwania).
    • możliwość rozbudowy serwisu np. poprzez dodanie nowych podstron, wprowadzenie sekcji z poradami,

Na powyższe elementy techniczne powinieneś zwrócić szczególną uwagę, zwłaszcza jeśli zlecasz przygotowanie strony internetowej na zewnątrz. Jeśli prowadzisz stronę i niektóre z powyższych uchybień dotyczą również strony Twojej spółdzielni, wiesz  już, co warto naprawić. 

  • treść, która powinna:
    • być unikalna (nie opłaca się kopiować np. treści oferty z innych stron internetowych),
    • zawierać słowa kluczowe (zwłaszcza w nagłówkach i na początku tekstu), czyli jeśli chcemy pozycjonować stronę pod kątem fraz „restauracja + Kielce”, to będziemy wykorzystywać w/w słowa w różnych odmianach i kontekstach (uwaga: sztuczne upychanie słów kluczowych może wywoływać odwrotny skutek),
    • być prawidłowo sformatowana (listy, pogrubienia, tytuły i śródtytuły – z jednej strony sprawiają, że łatwiej czyta się tekst w Internecie, z drugiej są dobrze oceniane przez wyszukiwarkę),
    • zawierać grafiki i wideo (przynajmniej od czasu do czasu umieść na swojej stronie jakiś film czy elementy graficzne – warto przy tym dodać do grafiki tzw. tekst alternatywny), 

Pamiętaj, że użytkownicy Internetu często nie czytają tekstu na Twojej stronie, tylko skanują go wzrokiem. Dlatego tak ważne będzie odpowiednie sformatowanie. Tworząc treści pamiętaj o słowach kluczowych (najlepiej by wybrane słowo kluczowe pojawiło się w tytule strony, przynajmniej w jednym nagłówku oraz 3-4 razy w treści danej strony). 

  • domena:
    • im starsza, tym lepsza,
    • najlepiej ze słowem kluczowym w domenie (np. spoldzielniasocjalnawpraktyce.pl; warto przy tym pamiętać, że długie domeny będą niewygodne dla użytkowników, co powyższy przykład w pewnym stopniu również obrazuje :)).

To tyle nt. strony internetowej spółdzielni socjalnej. To dopiero pierwszy artykuł z cyklu. W kolejnym omówimy m.in. pozostałe czynniki wpływające na pozycję strony w wynikach wyszukiwania w Google, zastanowimy się też w jaki sposób monitorować tę pozycję. W dalszej perspektywie pojawi się kwestia użyteczności strony internetowej i inne elementy.

Na koniec jeszcze ostrzeżenie: nie spodziewaj się szybkich efektów, pozycjonowanie to proces długotrwały, przynoszący efekty z opóźnieniem, ale za to te efekty utrzymują się przez dłuższy czas.

Przypominam, że mile widziane jest komentowanie wpisu oraz dzielenie się tekstem np. przez media społecznościowe.

Co musisz wiedzieć prowadząc stronę internetową spółdzielni socjalnej?
Oceń ten wpis

Etykiety:

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Zabezpieczenie antyspamowe *