5 zasad zarządzania spółdzielnią socjalną

zarządzanie spółdzielnią socjalną

Dzisiaj przyjrzymy się wybranym zasadom zarządzania spółdzielnią socjalną. Szczególny nacisk położyłem na początkowy etap prac, gdyż wtedy kształtują się nawyki i zachowania, które będą miały wpływ na dalszą działalność spółdzielni. Nie ograniczymy się jednak tylko do spółdzielni rozpoczynających działalność. Oto zasady zarządzania spółdzielnią socjalną, którymi powinieneś się kierować od samego początku.

Dbaj o aktywność i zaangażowane członków

Oznacza to, że warto (najlepiej w krótkim czasie po podjęciu decyzji o założeniu spółdzielni) zastanowić się, kto wejdzie w skład zarządu. Moim zdaniem najlepiej jest przeprowadzić wstępne wybory do zarządu, nawet jeśli zebranie założycielskie będzie za kilka tygodni lub kilka miesięcy. Proces zakładania spółdzielni socjalnej trwa z reguły na tyle długo (zwłaszcza jeśli korzystamy z dotacji), że nie możemy sobie pozwolić na marnowanie tego czasu. Już na etapie przygotowań powinniśmy dążyć do:

  • wypracowania zasad współpracy w grupie, sposobów podziału zadań i egzekwowania ustaleń,
  • aktywnego szukania zleceń i kontaktu z klientem.

Na tym etapie jest do zrobienia wiele pracy i nie ma powodu, by tylko 1 lub 2 osoby wykonywały te zadania, skoro jest np. pięciu założycieli. Oczywiście nie wszyscy będą w stanie np. przygotowywać biznes plan lub jego większe fragmenty, jednak na pewno część zadań będą w stanie wykonać wszyscy spółdzielcy. Dotyczy to np. przygotowania informacji przydatnych przy pisaniu biznes planu, w szczególności:

  • badania konkurencji, w tym analizy cen i jakości obsługi,
  • przygotowanie listy zakupów inwestycyjnych i szczegółowych parametrów poszczególnych sprzętów,
  • weryfikacji kosztów inwestycyjnych czy planowanych kosztów bieżących,
  • przygotowania opisu swojego doświadczenia i kwalifikacji zawodowych.

Jednego powinieneś być pewien: sam nie jesteś w stanie uzyskać efektu, który spółdzielnia może osiągnąć przy pełnym zaangażowaniu i aktywności członków. Dlatego motywuj i podsycaj to zaangażowanie.

Jeśli z kolei przygotowujesz się do roli członka zarządu w spółdzielni socjalnej założonej przez osoby prawne, to zadbaj przynajmniej o jawność interesów poszczególnych założycieli oraz o ustalenie zasad wymiany informacji.

Buduj rozsądną świadomość członkostwa w spółdzielni i poczucia współwłasności

Staraj się rozgraniczać kompetencje i decyzje związane z bieżącym zarządzaniem (zadanie zarządu) od tych najważniejszych przypisanych do walnego zgromadzenia. Zadbaj jednocześnie o to, by członkowie spółdzielni wiedzieli, co się dzieje i jakie działania są realizowane przez zarząd. Niezbędne będą w tym zakresie regularne spotkania i przywiązanie dużej wagi do przepływu informacji.

Dbaj o wzajemne zaufanie i o zaufanie do zarządu. Jak to zrobić? Najprościej zacząć od siebie i być godnym zaufania :), czyli m.in. trzymać się ustaleń, dotrzymywać słowa, być wiarygodnym i w odniesieniu do członków spółdzielni – przewidywalnym.

Dbaj o marketing

Rozpoczęcie szukania klientów po zarejestrowaniu spółdzielni lub (tym bardziej) zakończeniu remontu lokalu (który, jak już kiedyś pisałem, prawie zawsze trwa trochę dłużej niż się zakłada i kosztuje nieco więcej), to z reguły rozwiązanie najgorsze z możliwych. Zastanów się, co możesz zrobić dla klientów, zanim faktycznie ruszy spółdzielnia. Być może będziesz w stanie np.:

  • przeprowadzić szereg rozmów z klientami szukając zrozumienia istoty ich problemu i potrzeb,
  • dotrzeć do potencjalnych klientów (np. przez w/w rozmowy i bezpłatny fan page na Facebooku) i przygotować listę osób zainteresowanych ofertą (takie rozwiązanie z reguły stosowane są w żłobkach czy przedszkolach),
  • przygotować produkt w okrojonej wersji i przeprowadzić testową sprzedaż,
  • wypracować ciekawe treści, poradniki, instrukcje rozwiązujące konkretny problem klienta w kontekście Twojej branży, co pozwoli pokazać, że znasz się na tym co robisz i pozycjonuje Cię na eksperta.

Jasne, że to wszystko wymaga zaangażowania i wysiłku, ale minimalizując wysiłek na etapie zakładania, w zasadzie skazujesz się na porażkę.

Słuchaj swoich klientów

Powinieneś nauczyć się słuchać swoich klientów. Ostatecznie, to właśnie oni płacą rachunki Twojej spółdzielni, w tym Twoje wynagrodzenie. Słuchaj i wyciągaj wnioski. Nie chodzi mi o to, by przywiązywać ogromną wagę do pojedynczej opinii, ale chodzi o to, by zawsze reagować (np. prosić i dziękować za opinię) i wyciągać z nich wnioski.

Zadbaj o to, by być w kontakcie ze swoimi klientami. Zbieraj od nich dane (tel., e-mail) i w rozsądny (nienachalny) sposób podtrzymuj kontakt i relacje.

Ostatnio skończył mi się eko groszek. Chciałem zamówić go w tej samej firmie, co ostatnio, ale wyrzuciłem ich ulotkę. Wiedziałem w jakiej miejscowości mają swoją siedzibę, więc znalazłem ich w Internecie. Aby mieć pewność, że to ta sama firma co ostatnio poświęciłem kolejnych kilka minut na znalezienie ich numeru telefonu na moim bilingu z maja. Możesz powiedzieć, że to mój problem jako klienta, a nie tej firmy. Zgadza się, ale nie każdemu klientowi będzie się chciało wykonywać tyle dodatkowych czynności (zwłaszcza, jeśli „pod nosem” będzie konkurencja, która ma porównywalną ofertę). A może warto to zrobić w taki sposób:

  • prowadzić bazę klientów z danymi kontaktowymi oraz informacją nt. liczby i wielkości zamówień,
  • szacować przyszłe zamówienia na bazie historii transakcji z danym klientem,
  • kontaktować się z klientami kilka lub kilkanaście dni przed spodziewanym zamówieniem.

Najciekawsze jest to, że tego typu firma i tak posiada numery telefonów swoich klientów (często w taki sposób składa się kolejne zamówienia). Wymaga więc to wprowadzenia pewnego systemu (nie musi to być skomplikowany system klasy CRM, tak naprawdę wystarczy tabelka w Excelu) i regularnego uzupełniania danych.

Zalety takiego rozwiązania są co najmniej dwie:

  • wyróżniamy się na rynku (na rynku dostarczycieli opału nikt nie robi takich rzeczy, przynajmniej w mojej okolicy nie słyszałem o tym),
  • nie musimy czekać z założonymi rękami pod telefonem, ale możemy sami szukać możliwości kolejnych transakcji.

Kontroluj finanse

Musisz też dbać o przepływy finansowe w firmie. Kontroluj więc koszty i przychody. O płynności finansowej pisałem tutaj.

Ale to nie wszystko…

Jeśli interesuje Cię temat zarządzania spółdzielnią socjalną, zachęcam do pobrania darmowego raportu, który znajdziesz tutaj.

Dowiesz się z niego m.in.:

  • jakich jest 9 najczęstszych przyczyn problemów spółdzielni socjalnych,
  • co składa się na 5 fundamentów sprawnego zarządzania spółdzielnią socjalną,
  • dlaczego uchwały ok. 50% walnych zgromadzeń w spółdzielniach socjalnych mogą zostać zakwestionowane.

Przejdź teraz do raportu.

To tyle nt. zarządzania spółdzielnią socjalną w tym wpisie. Tradycyjnie zachęcam do dzielenia się swoim doświadczeniem poprzez komentowanie poniżej.

5/5 - (1 vote)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przejdź do treści
Obrazek przedstawia logotyp - avatar Waldka Żbika i napis spółdzielnia socjalna w praktyce
Podstawowe info

Moja strona, podobnie jak niemal wszystkie inne strony internetowe, wykorzystuje pliki cookies, by zapewnić Ci najlepsze doświadczenia związane z korzystaniem z niej.

Cookies to niewielkie informacje tekstowe, przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny.

Cookies można podzielić na cookies własne oraz cookie podmiotów trzecich.
Więcej szczegółów znajdziesz poniżej (Polityka ciasteczek) lub w polityce prywatności.