4 sprawy, o których powinieneś pamiętać rozpoczynając prowadzenie spółdzielni socjalnej

Obrazek przedstawia avatar Waldka Żbika, który buduje z cegieł mur. Jest to symbol tworzenia czegoś nowego, budowania, kreowania itp.

Dzisiaj skupimy się na kwestii wymogów, które trzeba spełnić rozpoczynając działalność gospodarczą w formie spółdzielni socjalnej. Załóżmy, że Twoja spółdzielnia została już wpisana do KRS, a numery NIP i REGON są w drodze. O czym trzeba pamiętać na tym etapie? Jeśli prowadzisz już spółdzielnię, sprawdź czy nic Ci nie umknęło.

1. Podstawowe wymogi związane z zatrudnianiem pracowników.

Jeśli spółdzielnia będzie od początku zatrudniać członków na umowy o pracę lub spółdzielcze umowy o pracę należy pamiętać minimum o:

  • skompletowaniu dokumentacji pracowniczej i założeniu teczek osobowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28.05.1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika; tutaj często zapomina się o konieczności zgromadzenia oświadczeń pracownika m.in. o: zapoznaniu się z przepisami i zasadami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę, wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  • przygotowaniu oceny ryzyka zawodowego, czyli dokonanie analizy tego, co się może stać pracownikom na poszczególnych stanowiskach pracy, a co negatywnie może wpłynąć na ich zdrowie; więcej informacji można znaleźć na stronie Państwowej Inspekcji Pracy; najprościej zlecić to osobie, która specjalizuje się w BHP; nie zawsze bowiem przygotowanie tej oceny będzie proste (zwłaszcza przy nieco skomplikowanych przedsięwzięciach),
  • wyznaczeniu osoby odpowiedzialnej za ppoż i udzielanie pierwszej pomocy i przekazanie informacji w tym zakresie wszystkim pracownikom (zgodnie z art. 2071 kodeksu pracy),
  • zorganizowaniu szkolenia wstępnego BHP dla pracowników oraz szkolenia BHP dla osób kierujących pracownikami (na koszt pracodawcy i w godzinach pracy),
  • zorganizowaniu wstępnych badań lekarskich (na koszt pracodawcy i w godzinach pracy)

2. Zagadnienia finansowo księgowe:

  • przygotowanie polityki rachunkowości (zgodnie z art. 10 ustawy o rachunkowości),
  • przygotowanie zasad prowadzenia kasy (warto to zrobić zwłaszcza wtedy, gdy spółdzielnia korzysta z dotacji i w obrocie gotówkowym mogą pojawić się stosunkowo duże kwoty),
  • kasa fiskalna (w przypadku firm rozpoczynających działalność obowiązek posiadania kasy fiskalnej pojawi się, jeśli sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczy 20 tys. zł w ciągu roku, choć są od tego wyjątki; warto też wiedzieć, że w przypadku rozpoczęcia działalności w ciągu roku limit powyższy liczony jest proporcjonalnie do liczby miesięcy, czyli przy rozpoczęciu działalności 1 lipca wynosi on 10 tys. zł; o szczegółach w tym zakresie stanowi: ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących).

3. Wymogi wynikające ze specyfiki spółdzielni; np.:

  • przygotowanie regulaminów wewnętrznych, jeśli taki obowiązek wynika ze statutu spółdzielni,
  • prowadzenie rejestru członków (zgodnie z prawem spółdzielczym jest to obowiązek zarządu).

4. Inne; np.:

  • zgłoszenie się jako płatnik podatku VAT (jeśli chcemy lub musimy odliczać podatek VAT) przed wykonaniem pierwszej czynności sprzedaży,
  • mogą to być również specyficzne wymogi związane z rodzajem działalności, jak np. uzyskanie zgody SANEPID-u (gastronomia) czy wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (np. w przypadku organizowania imprez turystycznych).

Jako ciekawostkę dodam, że od 17 stycznia 2013 r, w związku ze zmianą kodeksu pracy, nie ma obowiązku zgłaszania faktu zatrudnienia pracowników do inspektora pracy i inspektora sanitarnego (będą oni otrzymywać informację o tym fakcie z innych źródeł np. ZUS).

To tyle na temat działań niezbędnych do rozpoczęcia działalności gospodarczej przez spółdzielnię. Jeśli uważasz, że powyższy wykaz powinien być uzupełniony o inne zadania, to zachęcam do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami w formie komentarzy.

Rate this post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przejdź do treści
Obrazek przedstawia logotyp - avatar Waldka Żbika i napis spółdzielnia socjalna w praktyce
Podstawowe info

Moja strona, podobnie jak niemal wszystkie inne strony internetowe, wykorzystuje pliki cookies, by zapewnić Ci najlepsze doświadczenia związane z korzystaniem z niej.

Cookies to niewielkie informacje tekstowe, przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (np. komputerze, tablecie, smartfonie), które mogą być odczytywane przez nasz system teleinformatyczny.

Cookies można podzielić na cookies własne oraz cookie podmiotów trzecich.
Więcej szczegółów znajdziesz poniżej (Polityka ciasteczek) lub w polityce prywatności.