Czy warto reklamować się na Facebooku?

Dzisiaj przyjrzymy się możliwościom reklamowym na Facebooku. Czy tego rodzaju działania mogą być skuteczne w spółdzielni socjalnej?

Reklama na Facebooku – wprowadzenie

Tytułem wprowadzenia: facebook umożliwia prowadzenie kampanii reklamowych w obrębie serwisu. Reklamy te są wyświetlane wybranej grupie użytkowników w różnych miejscach strony. Warto pamiętać, że ludzie nie korzystają z Facebooka po to by kupować. Nie jest to więc najlepszy kanał sprzedaży bezpośredniej. Z drugiej strony dzięki reklamom na tym portalu masz możliwość dotarcia do osób potencjalnie zainteresowanych tym, co robisz. Masz możliwość nawiązania relacji z potencjalnymi klientami i pozostawania z nimi w kontakcie. Aby zrealizować ten ostatni cel przyda Ci się fan page lub inny sposób utrzymywania kontaktu z klientami (chociażby zbieranie maili od klientów).

Tym samym można powiedzieć, że obecność i reklama na Facebooku to długoterminowa inwestycja w relacje z klientami i z reguły nie przekłada się wprost na sprzedaż w krótkim okresie. Na pewno jednak osiągamy efekt wizerunkowy – więcej osób o nas usłyszy i jeśli dobrze dobierzemy odbiorców reklamy, mamy możliwość dotarcia do tych najbardziej zainteresowanych.

Oczywiście by reklamować się na Facebooku powinniśmy mieć konto na tym portalu. W praktyce trzeba mieć również np. konto Pay Pall lub posiadać kartę kredytową by móc płacić za reklamę. Twoja firma nie musi natomiast prowadzić fan page – możesz kierować reklamę na swoją stronę internetową.

Reklama na Facebooku – czy warto?

Przede wszystkim musimy pamiętać, że rynek reklam na Facebooku rozwija się już od kilku lat. Teraz jest bardziej tłoczno i drożej niż jeszcze kilka lat temu. Z drugiej strony możliwości są coraz lepsze (m.in. ze względu na nowe możliwości precyzowania grupy docelowej). Sądzę, że nadal jest to ciekawa forma promocji dla małej firmy, ciekawa przynajmniej na tyle, że warto ją przetestować (zwłaszcza, że Facebook niejako wymusza na firmach wykorzystanie reklam – posty mają coraz mniejszy zasięg nieopłacony).

Ciekawe możliwości kierowania reklam

Zaletą reklam na Facebooku jest rozbudowany system kierowania reklam do precyzyjnie zdefiniowanych klientów. Oczywiście by to w pełni wykorzystać musimy wiedzieć kto jest lub mógłby być naszym potencjalnym klientem. Facebook zapewnia możliwość targetowania reklam biorąc pod uwagę cztery kluczowe obszary:

  • lokalizację (państwa, regiony, miasta z możliwością rozszerzenia na obszary w odległości 20, 50 czy 70 km od miasta, kody pocztowe),
  • demografię (możemy skierować reklamę do grupy klientów wydzielonej według parametrów: miejsce pracy, nauki, stanowisko, a nawet status związku; szczególnie ciekawe wydaje mi się kryterium wydarzenia z życia – możemy kierować reklamę do osób, które są np. krótko po przeprowadzce, krótko po zaręczynach czy krótko po ślubie),
  • zainteresowania (możemy dotrzeć do konkretnych odbiorców, dzięki informacjom o tym, jakie strony polubili, ich zainteresowaniach i ulubionych zajęciach; dzięki temu możemy kierować reklamę do osób powiązanych z takimi słowami jak np. pub, piwo pszeniczne, żłobek czy spółdzielnia socjalna),
  • zachowania (ciekawy obszar, bo uwzględnia zachowania również w świecie realnym; można tutaj kierować reklamy do osób, które np. podróżują służbowo, dojeżdżają do pracy, wrócili z wycieczki 2 tygodnie temu, zaznaczyli w swoim profilu, że są organizatorami wydarzeń).

Jeszcze ciekawsze możliwości doboru grupy docelowej pojawią się przy wykorzystaniu narzędzia Facebook Graph Search, ale o tym już innym razem.

Jakie to może mieć znaczenie w praktyce?

Jeśli przykładowo prowadzimy działalność w branży ślubnej (organizujemy wesela, zapewniamy oprawę muzyczną czy sprzedajemy suknie ślubne) na pewno zainteresuje nas możliwość reklamy dla osób, które mieszkają do 20 lub 50 km od naszego miasta i zaręczyły się 6 czy 12 miesięcy temu. Jeśli prowadzimy przedszkole, to ciekawą opcją jest możliwość promocji wśród rodziców z naszego miasta, którzy mają dziecko w wieku do 3 lat. Jedynym ograniczeniem i wadą takich reklam jest fakt, że:

  • nie wszyscy mają konto na Facebooku,
  • nie wszyscy użytkownicy Facebooku w pełni uzupełniają swój profil.

Oznacza to, że oczywiście nie dotrzemy do wszystkich, którzy w rzeczywistości spełniają nasze kryteria. Ale dużym plusem jest dotarcie przynajmniej do części grupy docelowej.

Szybka reklama

Najprostszą opcją promocji na Facebooku jest promocja konkretnego postu na stronie (przy każdym poście na dole po prawej stronie jest odpowiednie okienko tego dotyczące – Facebook dba byśmy nigdy nie zapomnieli o możliwości reklamowania ). Jest to dobra metoda dotarcia do kilku czy kilkunastu tysięcy osób za w miarę nieduże pieniądze (zwykle wystarczy kilkadziesiąt złotych).

Testuj i sprawdzaj

Wydaje mi się, że warto przynajmniej sprawdzić jak efektywna w Twoim przypadku będzie kampania reklamowa na Facebooku. Możesz na początek uruchomić reklamę za kilkadziesiąt złotych i obserwować jej efekty. Zaletą jest również możliwość zmiany niektórych ustawień w trakcie trwania kampanii. Zastanów się najpierw co chcesz osiągnąć. Facebook pozwala na następujące zdefiniowanie spodziewanych efektów kampanii:

  • aktywność dotycząca posta na stronie (reklama promoująca posta na fan page),
  • polubienie strony,
  • kliknięcie powodujące przejście do witryny Twojej firmy,
  • konwersje w witrynie (tą opcję wybierz jeśli chcesz uzyskać konkretne działania na Twojej stronie; uwaga wybór tej opcji będzie wymagał wykorzystania tzw. piksela konwersji),
  • zainstalowanie aplikacji,
  • aktywność w aplikacji,
  • reakcje na zaproszenia na wydarzenia (umożliwia promocję wydarzenia),
  • skorzystanie z oferty.

Monitoruj spodziewany efekt na bieżąco, a na koniec wyciągnij wnioski.

To tyle nt. możliwości wykorzystania reklam na Facebooku przez spółdzielnię socjalną. Zachęcam do komentowania wpisu jeśli jakiś aspekt szczególnie Cię zainteresował lub chciałbyś się podzielić własnym doświadczeniem.

Rate this post

One thought on “Czy warto reklamować się na Facebooku?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *